از یک منظر با تبدیل صوت به متن، لفظ ها و گفتار را به نوشتار تبدیل میکنیم؛ بهبیانی دیگر گفتهها و معارف و سخنها را از عالم لفظ و تکلم به عالم کتابت و نوشتهها منتقل میکنیم؛ با این کار محتواهای صوتی و گفتارها مکتوب و پیاده سازی میشود و بر برکات آن افزوده میشود؛ چراکه حمل و انتقال نوشتهها در فضای دیجیتال امروزی آسانتر و راحتتر است و این امکان فراهم میشود تا افراد زیادی از آن محتوا استفاده کنند. دیگر اینکه دسترسی به مطالب آسانتر و روانتر خواهد شد.
وقتی صوتی را به متن تبدیل میکنند، ذخیرهسازی و انتشار آن در فضاهایی مثل ایمیل، تلگرام، واتس اپ و… به راحتی امکان پذیر میشود. همچنین میتوانید روی متن تمرکز کنید و به درستی بر آن مسلط شوید. همچنین اگر خواسته باشید میتوانید پس از پیاده سازی، صحبت ها را ویراستاری کنید و به کتاب تبدیل کنید. اگر قصد ویراستاری دارید، قطعاً بهترین گزینه این است که ابتدا متن پیاده سازی شود، جلوی رویتان باشد، بتوانید آن را بخوانید، ببینید، بر آن مسلط شوید و آن را تغییر بدهید و ویرایش کنید. ترجمه فایل صوتی هم مثل ویرایش است، باید متن را خواند و دقیق آن را ترجمه کرد. ترجمهٔ در لحظهٔ متن ممکن است دقت خوبی نداشته باشید. اما وقتی متن مکتوب باشد، میتوان بر آن تمرکز کرد و به درستی و کاملاً دقیق آن را ترجمه کرد. همچنین کسانی که قصد تهیۀ زیرنویس برای فیلم ها دارند تا امکان دسترسی آن را برای ناشنوایان یا کسانی که زبان فیلم را نمیدانند ترجمه کنند. البته نباید از نقش متن فایل صوتی برای دسترسی بهتر اطلاعات برای ناشنوایان هم غافل شد. همان طور که امکان خط ریل برای نابینایان وجود دارد، امکان مطالعۀ متن هم برای ناشنوایان وجود دارند تا با مطالعهٔ متن بتوانند اطلاعات مدنظر را دریافت کنند.
در عصر امروز با توجه به نوع مشتریانی که داشتیم، تبدیل فایل صوتی برای گروه های زیر بسیار مهم و راهگشا است:
۱. برای محققان و کسانی که با مصاحبههای میدانی دنبال کشف موضوع و حقیقتیاند و لازم است صحبت های مصاحبهشوندگان در مصاحبه تایپ شود و سپس روی متن آن مصاحبهها تجزیه و تحلیل صورت بگیرد و یافتهای به دست بیاید.
۲. برای دانشجویان که لازم است صحبتهای استادشان را بهصورت پیاده شده داشته باشند تا بتوانند روی متن درس تمرکز کنند و آن را کاملاً یاد بگیرند.
۳. برای کسانی که قصد انتشار صحبت های شخصی را در فضای اینترنت دارند؛ مثل خطبه های نماز امام جمعه یا سخنرانی عالمان دینی و مانند آن.
۴. برای کسانی که دنبال کسب درآمد از طریق تولید محتوا هستند و میخواهند برای سایت یا وبلاگشان محتواسازی کنند. (یا با تایپ سخنرانی و صحبتهای خودشان یا سخنرانی و صحبتهای دیگران)
۵. برای ناشران یا سخنرانان که میخواهند صحبت های خودشان را به کتاب تبدیل کنند؛ مثل تبدیل یک دورۀ آنلاین یا یک مجموعه سخنرانی یا یک درسگفتار به یک کتاب متنی.
۶. برای اساتید که حاضرند برای دانشجویانشان هزینه کنند و صحبت های خودشان را به صورت متنی در اختیار آنها قرار بدهند تا در قالب جزوه شاگردانشان از آن استفاده کنند.
۷. برای ترجمه فیلم از یک زبان به زبان دیگری.
۸. برای ایجاد زیرنویس فیلم.
۹. برای کسانی که ناشنوا هستند و میخواهند اطلاعات صوتی را از قبیل درس، سخنرانی و مصاحبهها را بفهمند و از دریافت آنها محروم نمانند.